Playcrey er Danmarks svar på Roblox

Bitglobe i KBH har udviklet en brugervenlig spilmotor til unge spiludviklere i Roblox segmentet. Spilmotoren (Game-engine) hedder Crey, og er lavet for at gøre det muligt at leveldesigne og teste spilkoncepter hurtigt og gnidningsfrit uden kode (scripts).

Creys udvalgte Highlights

Crey er i “early alpha”, og er altså ikke færdigt endnu. Men det er stadig muligt at prøve spilmotoren af – og det er ganske gratis. Formodentligt vil det stadig være gratis (free to play) at bruge Crey selv efter den fulde udgave – For Bitglobe har indbygget en markedsplads, hvor spiludviklere kan sælge og købe rekvisitter (assets, prefabs); og den model kender vi fra Unitys lukrative Asset store.

Crey har sin egen indbyggede markedsplads. Spiludviklere kan købe rekvisitter til deres baner for virtual guld. 100 crey guldmønter koster 1€. Denne pakke med camping-rekvisitter fra Broken Vector koster altså godt 120 kr.

I dansk spiludannelse har det været en udfordring hvordan industri-standard spiludviklingspraksis kan formidles til grundskoleniveau, og her kan det være Crey finder et marked. Robloxs største segment er spiludviklere og spillere under 14 år, og det er netop den gruppe der i dansk kontekst har været udfordret af sværhedsgraden ved Unity og Unreal Engine og lignende spilmotorer. Simple blokprogrammeringsprogrammer som Scratch, eller simple genrespilmotorer som RPGMaker har været dominerende – Og det kan Crey og lignende brugervenlige spilmotorer udfordre.

Crey kan teoretisk bruges til at bygge alle slags spil – Men udvalget af spil som Crey-spiludviklere har lavet, tyder på at spilmotoren er særligt egnet til 3d platformere, racere og puzzlespil. Det er ihvertfald speed-run platformers, der er blandt de mest populære spil på Creys kanaler.

Et udvalg af spil på Creys hjemmeside. Bemærk de mange racing-spil.